mandag 20. mai 2013

Et forsøk på matblogging

På lørdag var Yvonne på besøk, og vi hadde vårruller. Dette var første gang jeg lagde vårruller fra grunnen, og de ble ganske gode. Jeg tok utgangspunkt i en oppskrift fra Enestående mat, men gjorde enkelte ting på min måte. Jeg kunne kanskje gjort noe mer med krydder og sauser, men det fungerte greit på min måte også. Totalt fikk jeg 14 vårruller.

Ingredienser:
1 pakke kjøttdeig
2 gulrøtter
1/2 løk
1/4 hodekål
1 neve bønnespirer
1/2 chili
ca 2 cm ingefær
2 fedd hvitløk
soyasaus
salt og pepper
1 porsjon risnudler
vårrull-rispapir
olivenolje

Riv gulrøttene og kutt resten av grønsakene opp i biter. Jeg gjorde ingen ting med bønnespirene, men de kan godt kuttes i to. Steik kjøttdeigen, og tilsett etter hvert grønnsakene. Krydre med salt og pepper, og tilsett en passe mengde med soyasaus. Steik grønnsakene i 4-5 minutter. Risnudlene skal bare ligge et par minutter i kokvarmt vann før bruk, og kutt de gjerne litt opp, før de tilsettes kjøttet og grønnsakene. Så kommer den største jobben, som er å rulle vårrullene. I følge pakken med rispapir (Blue Dragon) skal de ligge i varmt vann i 10-15 sekunder til de er myke. Legg papiret på et fuktet kjøkkenhåndkle, legg 3-5 ss med fyll midt i, og konvoluttbrett papiret rundt. Pensle rullene med olivenolje på begge/alle sider, og legg de på et steikebrett.  Steik vårrullene i ovnen på 200 grader C i ca 20 minutter. Etter ca halve tiden snus vårrullene.
 Jeg serverte vårrullene med ris, salat og sweet chili saus.

Her er de før de ble steikt, jeg glemte å ta bilde etterpå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar