onsdag 5. september 2012

Varadero


Varadero er en lang, smal halvøy som ligger litt øst for Matanzas, på nordsiden av Cuba. Det er en ferieplass, med mye turister. Stedet er blant annet populært for canadiske charterturister. Helt innerst på halvøyen bor det en del lokale, men lenger ute på halvøya er det bare hoteller. For å komme til Varadero, må alle kjøre forbi en kontrollpost. Cubanere som ikke bor innenfor denne kontrollposten, har begrenset adgang til Varadero.
Jeg kom til Varadero på formiddagen, og kunne ikke sjekke inn på hotellet før klokken 16, så jeg måtte gå rundt med sekken. Det var et stykke fra busstasjonen til hotellet mitt, så jeg tok det som en tur å komme meg dit. For å få tiden til å gå, satt jeg i noen parker og på en kafé. Det var godt å til slutt komme til hotellet. Jeg bodde på et all-inclusive hotell. Rommet var helt greit, men maten var litt kjedelig. Jeg var der tre netter, og hadde nok blitt ganske lei av maten hvis jeg hadde bodd der lenger.
 Jeg var i Varadero for å slappe av, og det klarte jeg. Stranden her var den fineste stranden jeg noen gang har vært på, og temperaturen på vannet var perfekt. Det var deilig å ligge på stranden, bade, og innimellom ta en tur til strandbaren hvor jeg kunne få så mye mat og drikke som jeg ville.
Den ene kvelden, da jeg gikk tilbake til hotellrommet etter middag, la jeg merke til stor sky ute i havet hvor det lynte. Jeg ble ganske fasinert. Hvert 5.-10. skund lynte det kraftig, og en kunne se hvordan lynet flyttet seg bortover. Jeg har ikke sett slik lyn før, og ble stående ganske lenge å se på.
Det er en del europeere som reiser til Varadero, men det er en lang reise hvis det kun er for å ligge på stranden. Varadero er en fin plass, men det er veldig typisk Syden, og en kunne like godt vært i Spania eller en annen plass, som er nærmere enn Cuba. Det virkelige Cuba finner en ikke i Varadero.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar