onsdag 16. mai 2012

Herliga London


I helga var Anne og jeg på shoppingtur til London. Da vi kom fram fredag kveld var klokka blitt ganske mye, så da var vi bare ute på middag før vi gikk tilbake til hotellet. Hotellet vårt lå på Southwark, som er på «feil» side av Themsen, rett bak Tate Modern. Hotellet, som vi bestilte gjennom Hotwire, var ganske greit, bortsett fra en irriterende suselyd fra radiatoren.


Siden vi egentlig kun hadde lørdagen på oss der, ble det ganske travelt. Vi startet tidlig i Oxford Street, på Primark. Jeg tror vi var der inne i sikkert 1,5 time. Jeg erfarte der at billig pluss billig pluss billig etter hvert blir dyrt. Jeg kjøpte blant annet to kjoler, et skjørt, to par ballerinasko, diverse topper, undertøy og enda litt mer. Posen jeg tok med meg ut derifra var ganske stor, og dagen hadde så vidt begynt. Inne på en annen butikk skulle jeg prøve et par sko, og noen minutter senere, da jeg hadde bestemt meg for at dette ikke var sko for meg, fortsatte jeg å rusle rundt i butikken. Plutselig la jeg merke til at jeg ikke lenger hadde posen fra Primark. Den hadde jeg satt i fra meg da jeg prøvde sko. Heldigvis fant jeg den igjen med en gang. Jeg fikk også kjøpt meg knall lilla Nike Free-sko til å bruke på jobb, og er veldig fornøyd med det kjøpet.

Det ble mye gåing fram og tilbake, før vi endelig kom oss inn på en pizzeria til lunsj. Der kommenterte servitrisen at vi hadde mange poser. Det er veldig mange norske turister i London, jeg syntes det var nordmenn over alt. Til og med på bordet på skrå fra oss på pizzeriaen satt det noen nordmenn.

 Jeg liker å bake, og er veldig glad i bakeboka fra Hummingbird Bakery. Derfor var det etter min mening viktig å ta en tur innom Hummingbird Bakery for å smake på orginalsakene. De har flere utsalg i London, og vi var innom et bakeri i Soho.


Etter enda litt mer trasking var det på tide å få tak i billetter til en musikal. Vi var begge enige om at vi helst ville se Løvenes Konge. Den første billet bua vi var innom ville ha 80 £ per person, noe vi syntes var alt for mye. Neste plass var utsolgt, og den på den tredje plassen ville de ha 55 £ per person. Det var også mye, men vi slo til.

Da billettene var i boks, var det på tide å spise cupcakes, så vi måtte finne oss et sted å sitte. Vi var da på baksiden av National Gallery, og jeg mente å huske at det var noen trapper foran der mot Trafalgar Square, som kunne gå an å sitte i. Da vi går langs siden av museet, hører vi musikk. Dette var ikke noe gatesangermusikk, men skikkelig musikk. Det viste seg at på Trafalger Square hadde London Symphony Orchestra øving, fordi det skal være en eller annen stor konsert der senere på kvelden. Vi fikk dermed med oss litt klassisk musikk mens vi spiste cupcake og sjokoladekake. Mitt cupcake-behov ble tilfredsstilt.






 En liten stund senere var det på tide å komme seg tilbake til hotellet. Vi hadde mange poser, og orket ikke å gå hele veien tilbake, så vi tok undergrunnen. Siden kun en linje kjørte til vårt stopp, måtte vi bytte linje. Da vi senere sjekket kartet, viste det seg at vi hadde reist halve London rundt med bane, mens hotellet egentlig ikke lå så veldig langt unna, bare noen gate og en bro fra der vi startet å lete etter nærmeste undergrunn. Jeg tror ikke det var så veldig lenger å gå hele veien, i forhold å gå til og fra bane og bytte underveis.

Da kvelden kom, var det på tide å se Løvenes Konge. Teateret lå innen gåavstand fra hotellet, og vi fant teateret uten å lete i det hele tatt. Vi satt på øverste galleri, nesten helt bakerst. Det så ut som at det var helt fult. Jeg har hørt av andre at Løvenes Konge er en veldig bra musikal, og jeg er helt enig. Gåsehuden dukket opp til stadighet.


Etter musikalen, var det på tide med middag. Vi befant oss da på West End, og bestemte oss for å spise på en italiensk restaurant. Da vi kom inn og ventet på å få bord, oppdaget jeg at jeg hadde vært på akkurat denne restauranten før. For to år siden var jeg i London med Martha, og da spiste vi her den ene kvelden. Det var litt morsomt at jeg ved en tilfeldighet havnet på samme restaurant igjen. Jeg husker ikke hva jeg spiste der forrige gang, men denne gangen hadde jeg lasagne. Den var god den.

Siden flyet gikk midt på dagen på søndagen, var det begrenset hva vi kunne gjøre før vi måtte reise. Vi rakk kun en liten rusletur i solskinnet langs Themsen, men den lille turen var fin.


2 kommentarer: