mandag 7. mai 2012

Amsterdam


Fra torsdag til søndag var jeg i Amsterdam med mamma. Amsterdam og Nederland er for nordmenn gjerne mest kjent for kanaler, tulipaner, horer og tresko og hasj. Amsterdam er en koselig by, hvor det er sjarmerende å gå langs kanalene og se på de smale, skjeve husene. Innbyggerne er veldig hyggelige, da jeg og mamma kom ut fra metroen på leting etter hotellet, hadde jeg så vidt rukket å finne fram kartet før ei jente kom og lurte på om jeg trengte hjelp.


Amsterdam er jo en storby, men den er allikevel ganske rolig. I sentrum av Amsterdam er det nesten flere sykler enn biler. Jeg tror ikke jeg så en eneste syklist med hjelm, og nesten alle syklene var umoderne i forhold til hva som er vanlig her hjemme. Ikke alle hadde håndbremser, og gir var også ganske fraværende på syklene. Amsterdam er en flat by, som er utmerket for sykling, og overalt er det tilrettelagt med sykkelstier. Jeg er ikke vant med så mye sykling i sentrumsgater, og det var et par ganger at jeg nesten ble påkjørt av syklister som kom i full fart, så det var litt skummelt til tider.

Sykkelparkering utenfor sentralstasjonen
4. mai er i Nederland en årlig minnedag i forbindelse med omkomne soldater fra andre verdenskrig, hvor de har to minutters stillhet på kvelden.  Det var nå på fredag, og Dam-plassen midt i sentrum var der det skjedde. Vi var i området den dagen, og da jobbet de mye med å få alt klart til kvelden, hvor dronningen skulle være til stede på en kransenedleggelse. Dette førte til at et stort område var sperret av, og vi måtte gå store omveier for å komme dit vi skulle.

Nasjonalmonumentet på Dam-plassen, dagen før minnestunden
På lørdag startet vi dagen med et besøk i Anne Frank-huset. I guideboken stod det at det var lurt å komme tidlig, fordi det alltid er lange køer. Da vi var der litt før halv 11 måtte vi stå i kø i ca tre kvarter før vi fikk komme inn.  Det var egentlig ikke så mye å se på museet, det var mest å gå rundt i huset hvor de bodde i skjul og lese sitater og se filmer der folk involvert i skjulingen av familien snakket. Jeg synes likevel det var verdt køen, jeg gikk rundt med klump i halsen mens jeg var der. På rommet Anne Frank delte med søsteren hang det rester av bilder de hadde limt opp på veggen.  Jeg har lest Anne Franks dagbok to ganger, den siste gangen var da jeg gikk i 9. klasse. Etter en tur i Anne Frank-huset, har jeg bestemt meg for å lese den på nytt i nær framtid.

Westerkerk, en kirke rett ved Anne Frank-huset 
Amsterdam er en by full av kanaler, og derfor er en av de største turistattraksjonene å dra på kanalcruise. Vi var på et cruise som varte i 1,5 time, som dekket mye av byen. Vi fikk et annet perspektiv av å se byen fra kanalen, i stedet for fra fortauet.  Når en er på storbyferie, blir det veldig mye gåing, så det var deilig å bare sitte i ro og samtidig fått sett seg rundt.


I Nederland er 5. mai frigjøringsdagen etter andre verdenskrig. Dagen feires blant annet med mange utendørskonserter. Da vi var på kanalturen, kjørte vi forbi en (midlertidig) scene langs den ene kanalen. På scenen satt et stort symfoniorkester og øvde. Da vi på kvelden var tilbake på hotellrommet, skrudde vi på TVen, og fikk tilfeldigvis med oss live-overføring med konsert fra denne scenen. Og i kanalen foran scenen, i en båt, der var dronningen. Det kan nesten virke som om den nederlandske dronningen gikk i mine og mammas fotspor denne helgen!


 De ble ikke så mye shopping på denne turen, selv om vi var innom veldig mange butikker. Jeg kjøpte kun et par sko, et krus, noen kakegafler og en pakke servietter. 

Jeg reiser gjerne tilbake!



1 kommentar:

  1. For en vakker by!Jeg må reise der en gang.
    Ser ut som om du fikk sett en del og kost deg:)

    Shoppingen får du ta når du reiser til London;)

    SvarSlett