lørdag 16. november 2013

Paris

Denne uken har jeg brukt min siste ferieuke på en tur til Paris. Jeg reiste mandag formiddag, og ble i går ønsket velkommen tilbake til Bergen med flomkaos.

Jeg bodde på et hostel på Montmartre, som er et koselig område med masse kaféer, restauranter og små butikker. Den dagen jeg kom var jeg bare i dette området, og ruslet rundt omkring. Her ligger den kjente kirken Sacre Coeur, og jeg var en tur innom og tok mange bilder av kirken og utsikten fra trappene utenfor. 



Det jeg syntes var viktigst med turen til Paris, var å besøke Eiffeltårnet, og dette var hovedmålet mitt den andre dagen. Skuffelsen var derfor stor da deler av tårnet var innhyllet i tåke. De ble istedet til at jeg ruslet mye rundt i duskregnet. Jeg fikk i det minste sett en del av byen, før jeg endte opp på diverse kjøpesentere.


Onsdag morgen skinte solen, så jeg reiste tilbake til Eiffeltårnet og denne gangen kom jeg opp i tårnet. Utsikten var fantastisk! Deretter ble det mye gåing, først til Triumfbuen, og ned Champs-Élysées. I enden av Champs-Élysées nærmest Concorde-plassen holdt de på å sette opp massevis av boder til et slags julemarked eller lignende, det blir nok koselig der når de åpner. Jeg fortsatte rett fram, og endte opp på Louvre. Jeg hadde lest at det alltid var mye kø der, men jeg brukte mindre enn fem minutter fra jeg kom til jeg hadde betalt billetten. Jeg gjorde som de fleste andre gjør der; jeg gikk rett til Mona Lisa. Det var egentlig bare å følge etter de andre folkene, og så var jeg der. Etter å ha sett Mona Lisa vandret jeg rundt i museet, og forvillet meg inn i gamle Egypt, og måtte gå langt før jeg fant noe annet. Louvre er så stort og har så mange bilder/statuer/gjenstander at det ble litt mye, og jeg gikk fortere og fortere gjennom rommene.





Torsdag startet jeg dagen i Notre Dame. Jeg ble ikke så overveldet, det er en stor, mørk katedral med statuer og glassmalerier som i mange andre store katedraler. Denne dagen tilbrakte jeg mye tid under paraplyen, og gikk på kafé og i butikker for å slippe unna regnet.Jeg var også på et fotomuseum, Maison Européenne de la Photographie. For å komme inn der måtte jeg vente en halvtime i kø i regnet. Guideboken min sa at jeg burde kjøpe makroner på Ladurée, så da gjorde jeg det. Makronene var utrolig gode, og jeg kjøpte med meg en liten boks som jeg ikke har tømt enda.  


Om kveldene spiste jeg med noen av de jeg delte rom med, den første kvelden med Firnanda fra Brasil, og resten av kveldene med Jessica fra USA. 

1 kommentar:

  1. Fine bilder! Ser ut som paristuren var bra vellykka :-) Gleder meg til Køben!

    SvarSlett