lørdag 27. juli 2013

Cape Town

Etter noen dager i St Francis Bay gikk turen til Cape Town. Jeg skulle gjerne kjørt/busset Garden Route til Cape Town, men på grunn av begrenset tid ble det fly i stedet. Vi kom til Cape Town en ettermiddag i strålende sol, og på vei til hotellet fikk vi se Table Mountain. Dette var det eneste glimtet vi fikk av Table Mountain de dagene vi var der, fjellet ble liggende bak noen store tåkeskyer resten av oppholdet vårt. Dermed var taubanen opp på fjellet stengt, og vi fikk dessverre ikke komme opp der.
Da vi søkte etter hotell i Cape Town, fikk vi opp et fem-stjerners hotell til en ganske fin pris. Det ble til at vi måtte prøve ut dette hotellet. Vi ble møtt av dørmannen som først spurte oss om navnene våre, deretter gikk han bort til en gong-gong, slo på den og ropte ut at nå kom Anne og Lene. Dette ble møtt med applaus fra de andre hotellansatte. Både Anne og jeg ble litt satt ut av dette, jeg syntes det var på grensen til pinlig. Klærne jeg hadde på og den store ryggsekken passet ikke helt inn i resepsjonen der. Jeg tror ikke hotell av dette slaget er helt tingen for meg. På dette hotellet hadde de ikke rom, bare suiter. Ut fra evakueringsplanen så jeg at vårt rom var av den minste typen. Vi hadde kjøkkenkrok som er mye større enn kjøkkenet jeg har i leiligheten min, stuekrok, TV både i stua og på soverommet og stort bad.

Dagen etter gikk vi til V&A Waterfront, som ligger ca 10 minutter å gå fra hotellet. Waterfront er et havneområde med kjøpesenter, hoteller, restauranter, akvarium og diverse turistting. Her har hop on - hop off-bussen stopp, og vi tok den. Den første plassen vi gikk av var Kirstenbosch National Botanical Gardens. Det er en stor botanisk hage, og vi gikk bare i en liten del av den. Det er for tiden vinter i Sør-Afrika, så hagen er nok mer imponerende om sommeren, selv om det var mye fint nå også.  Neste stopp var vinsmaking på Groot Constantia, som er en vingård litt utenfor Cape Town. Her fikk vi først en omvisning i vinkjelleren hvor de forklarte prosessen i vinlaging, før vi fikk smake på fem viner fra denne vingården. Vi stoppet også i en fuglepark, hvor de hadde masse fugler og litt aper og andre dyr. Her gikk vi litt lei før bussen kom og hentet oss. Bussruten vi tok var ganske lang, så det var langt utpå ettermiddagen før vi var tilbake til start. Da var jeg ganske kald etter å ha sittet i andre etasje på bussen, selv om det var tak og vegger foran der vi satt. Vi hadde middag forholdsvis tidlig, og siden jeg var litt forkjølet, var jeg tidlig i seng.







Vinsmaking på Groot Constantia



Anne ble angrepet av en fugl




Dagen etter startet vi med på kjøpesenteret på Waterfront. Etter noen timer der tok vi hop on - hop off-bussen på nytt, denne gangen en annen rute. Vi hoppet av ved Castle of Good Hope. Vi var ikke inne der vi må betale, men ruslet rundt utenfor.Vi stoppet også en liten tur i Bo-Kaap. Dette er et muslimsk område med fargerike hus.Da neste buss kom, hoppet vi på, og den hadde en pause ved den nedre stasjonen opp til Table Mountain. Taubanen var som tidligere nevnt stengt, men vi fikk litt utsikt over byen fra stasjonen. Derfra gikk turen til strandområdet, og vi hadde lunsj i Camps Bay. Vi gikk av bussen igjen 1-2 km før Waterfront, og gikk det siste stykket langs sjøen.

Waterfront

Castle of Good Hope

Castle of Good Hope

Bo-Kaap

Bo-Kaap

Cape Town i tåkehavet

Camps Bay

Mouille Point


Den siste dagen i Cape Town var vi på Robben Island. For å komme ut dit måtte vi ta båt i 30 minutter. Ute på Robben Island var vi først på en guidet busstur. Etterpå ble vi vist rundt i fengselet av en av øyas tidligere politiske fanger. Det var interessant å høre det han fortalte om sitt opphold der. Etter at vi var ferdige med omvisning, var det båt tilbake til Cape Town. Derfra gikk turen til flyplassen, og fly til Johannesburg, hvor vi nedgraderte oss selv fra fem-stjerners hotell til 15-kvinnesrom på hostel.


Signal Hill, Waterfront, Cape Town Stadium

Robben Island




Mandelas celle


1 kommentar:

  1. Nei..har du til og med klart å få dokumentert angrepet frå den fæle fuglen. Hadde nesten glømt det eg.. (eventuelt fortrengt det). Traumatisk opplevelse!

    SvarSlett