torsdag 25. september 2014

St. Petersburg

Årets sommerferie ble avsluttet med langhelg til St. Petersburg. St. Petersburg er ikke en plass jeg hadde kommet på å reise til sånn helt uten videre, og grunnen til at jeg og E reiste dit er at han har studert der, og vi var invitert i bryllup til venner av ham som bor i St. Petersburg.

St. Petersburg ligger helt vest i Russland, ved Østersjøen omtrent midt mellom Finland og Estland. Sentrum er gammelt, flott og reint med masse staselige bygg, mens utenfor sentrum ligger sovjetblokkene på rad nesten så langt øyet kan se.



Vinterpalasset med en utstilling av militære kjøretøy utenfor.







Church of the Savior on Blood/Oppstandelseskirken.


Statue til minne om Peter den store og Isaac-katedralen i bakgrunnen.

Det var interessant å være med i et russisk bryllup. Siden min russiskkunnskap begrenser seg til cirka fem ord, forstod jeg ikke hva som ble sagt, men noe fikk jeg oversatt. E har vært i flere russiske bryllup, og mente at dette var litt amerikanisert i forhold til vanlige russiske bryllup.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar